Roadracing

Rightside Roadracing

Dom första stegen mot stjärnglans och evig lycka

Instagram

Våren 2014 köpte jag en splitter ny MV Agusta, ett av världens mest vinstrika MC märken, men relativt ovanligt i Sverige.

Det tog ett tag innan leveransen skedde och fram till det så slank jag runt på min Yamaha R1 som köptes mest för att tjäna en liten slant på den, vilket jag kanske inte gjorde, men jag fick ångra senare att jag inte behöll den som banhoj då det hade den vart perfekt lämpad till just det sommaren 2015 och framåt.

 

Innan detta hade i stort sett inget MC åkande förekommit sen 1990 på egen MC och då på den tiden var det Enduro som var mest aktuellt.

Men det tog inte många minuter förrns MC åkandet och intresset för tävlande startade i tankebanorna. Alla dessa år av dragracing har ju satt spår men efter kanske 25 år på dragracingbanorna var det verkligen som en nytändning och jättekul att hitta nya utmaningar som man måste jobba mot.

 

Samtidigt som detta intresse tog fart började jag styrketräna på X-Force Factory i Lidköping, ett världsledande koncept med maskiner som är överlägsna. Träningen startade inte för att åka Roadracing, utan för att återvinna det forna jag, men hälsa, styrka och kost byggde jag upp hela min kropp till en betydligt bättre människa ur alla aspekter. Men efter 1 år kom ju dom nya planerna på tävlande och då tog styrka och konditionsträningen till nya höjder. Från 1 Mars 2015 tränar jag 5 dagar i veckan och vilar 2. Styrka och konditionen kombinerat och lagom avvägt.

 

För att ytterligare hålla blicken på målet, Roadracing SM i Sverige plus kanske Ulster Grand Prix, och kanske Scaraborough Gold Cup på dom Brittiska öarna så har jag beslutat mig för att tävla, och framför allt träna till Tough Viking i Göteborg samt Action Run i September 2015.

Det krävs mycket jävlar anamma, överkropp samt kondition för Tough Viking och andra hinderlopp.

Som tur är har jag rätt bra tryck i benen sen ungdomens cross amt Enduro åkande så jag är inte helt kass på att springa explosivt, för min ålder.

Dom som är under 25 har jag svårt att följa efter några kilometer rusande, men jag ligger i stenhårt.

Det kommer bli super givande och kul att i sommar får möta konditionen mot mina vänner på tex.Falkenbergs Motorbana,Knutstorp Ring, Gotlands Ring och Rudskogen !

 

Då har vi nämnt målen, ett av dom är att köra R600 2016 och sedan kanske redan 2017 klassa upp till SuperStock600 och fokusera ännu mera på träna på banorna.

 

Jag hoppas på minst en vintersäsongs träning i Slovakien eller Spanien 2016-2018 samt att sommaren 2016 får köra på en av dom riktiga MotoGP banorna i Europa, så som Assen, Brno eller Spa.

Vem vet, kanske rätt företag vill synas ihop med en dedikerad förare ?

 

 

//Ulf